Sekrety efektywnego networking: Jak budować trwałe relacje biznesowe

mar 11, 2022 przez

Sekrety efektywnego networking: Jak budować trwałe relacje biznesowe

Networking to jedno z najważniejszych narzędzi w biznesie. To dzięki niemu możemy poznać ludzi, którzy pomogą nam rozwijać naszą działalność i zdobywać nowych klientów. W dzisiejszych czasach networking jest jeszcze ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. W dobie internetu można poznać ludzi z całego świata i nawiązać z nimi trwałe relacje biznesowe. W tym artykule przedstawimy sekrety efektywnego networking’u i pokażemy, jak budować trwałe relacje biznesowe.

  1. ZACZNIJ OD ZDEFINIOWANIA SWOJEGO CELU

Pierwszym krokiem do skutecznego networking’u jest zdefiniowanie swojego celu. Musisz wiedzieć, czego szukasz i jakie są Twoje cele biznesowe. Chodzi tutaj o konkrety, a nie ogólnikowe cele typu “chcę poznać nowych ludzi”. Zastanów się, jakie osoby i branże są dla Ciebie najważniejsze. Określ także, jakie korzyści chcesz z tego wyciągnąć – może chcesz zdobyć nowych klientów, nawiązać nowe partnerstwa biznesowe lub poznać nową wiedzę i doświadczenie.

  1. WYBIERZ ODPOWIEDNIE MIEJSCE I CZAS

Drugim krokiem do skutecznego networking’u jest wybór odpowiedniego miejsca i czasu. Na początek warto skorzystać z już istniejących wydarzeń networking’owych, takich jak targi, konferencje czy spotkania branżowe. Warto także poszukać lokalnych grup biznesowych i organizacji działających w Twojej branży. Można korzystać również z internetowych platform networkingowych. Należy pamiętać, by wybierać takie miejsca i czas, które będą dla Ciebie odpowiednie – czyli takie, w których będziesz miał okazję poznać osoby, które Cię interesują.

  • Zadzwoń do znajomej/znajomego, który działa w branży, która interesuje Cię najbardziej i dowiedz się, gdzie oni chodzą na takie wydarzenia.
  1. BĄDŹ AKTYWNY I INICJUJ KONTAKTY

Trzecim sekretem skutecznego networking’u jest aktywność i inicjacja kontaktów. Nie wystarczy jedynie uczestniczyć w wydarzeniach networkingowych – trzeba także angażować się i nawiązywać kontakty. Warto przygotować się do takiego spotkania, wcześniej zapoznać się z listą uczestników i wytypować tych, z którymi chcemy porozmawiać. Warto także przygotować się w kwestii swojego wizerunku – zadbać o swój strój, wypowiedzi i wizerunek online.

  • Przygotuj sobie specjalny “szybki wstęp” przed udaniem się na wydarzenie – kilka ciekawych faktów o sobie, swoim biznesie, co sprawia, że Twoja firma wyróżnia się spośród innych.

  • Bądź w kontakcie z ludźmi, z którymi nawiązałeś kontakt na wydarzeniu i buduj relację, np. poprzez Linkedina.

  1. ODBIERAJ SYGNAŁY I REAGUJ

Czwartym sekretem skutecznego networking’u jest umiejętność odbierania sygnałów i reagowania na nie. Podczas takich wydarzeń warto słuchać uważnie rozmówcy i pytać o rzeczy, które nas interesują. Warto także być otwartym na nowe pomysły i pomysłowość – może to prowadzić do nowych pomysłów i projektów biznesowych.

  • Warto wykazywać zainteresowanie ,na przykład pytając o ciekawe projekty, poprosić o namiary na wartościowych ludzi w danym sektorze.

  • Pamiętaj, kiedy obiecałeś coś, działaj wtedy, kiedy powiedziałeś. To bardzo ważne, by ludzie wiedzieli, że jesteś zaangażowany i konsekwentny.

  1. BUDUJ TRWAŁE RELACJE

Piątym sekretem skutecznego networking’u jest budowanie trwałych relacji. Skuteczne networking to nie tylko jednorazowe spotkania i wymiana wizytówek. Chodzi również o to, by budować trwałe relacje biznesowe, które pozwolą nam działać skutecznie i rozwijać biznes w dłuższej perspektywie. Warto, więc wysyłać maila czy zadzwonić do osoby, z którą nawiązaliśmy kontakt i podjąć rozmowę o częściach biznesu, które nas interesują. Najlepiej, jeżeli będziemy w stanie pomóc naszemu kontaktowi, a oczekiwanie wzajemności po rozpoczęciu współpracy lub dialogu nie powinno być motywacją do podjęcia działań.

Podsumowując, skuteczny networking to nie tylko jedno spotkanie czy cyfrowa wizytówka, to przede wszystkim kontynuacja zainteresowania współpracą. Aby budować trwałe relacje biznesowe trzeba być aktywnym, inicjować kontakty i okazywać zainteresowanie współpracą, która może być wartościowa dla obu stron.

Podobne

Tagi